Frankrijk 2011

Frankrijk 2011

Duiken in Frankrijk

Veel duikers beweren dat je eigenlijk alleen maar mooi kunt duiken op tropische riffen bij Egypte of in het Caribisch gebied. Europa en met name Frankrijk worden hierdoor niet altijd naar voren geschoven als het gaat oom mooie duikgebieden.

Niets is echter minder waar als er beweerd wordt dat je alleen maar op tropische riffen mooi kunt duiken. Nederland en (Zuid)Frankrijk hebben vele schitterende duikplekken die je als duiker op z’n minst één keer gezien moet hebben.

De kust van Zuid Frankrijk heeft heel veel te bieden als het gaat om onderwaterleven en wrakken. Je kunt hier zowel als beginnend duiker en als technisch duiker heel goed aan je trekken komen. Voor de beginnend duiker is er veel onderwaterleven en voor de technische duiker kun je mooie wrakken bezoeken, waarbij het gebruik van trimix gebaseerde ademgassen de duik aanzienlijk veraangenamen.

Als duiker moet je in Frankrijk wel bewust zijn van het feit dat alle duikorganisaties ondergeschikt zijn aan CMAS. Dit betekent dat je CMAS gebrevetteerd moet zijn om leuke duiken te mogen maken. Een 3* CMAS brevet in combinatie met IANTD brevetten biedt echter wel heel wat mogelijkheden.

Het gebruik van ademgassen ligt in Frankrijk ook anders. Heel veel duiken worden daar met perslucht gemaakt. Ook duiken tussen de 40 en 60 meter diepte worden met perslucht gemaakt. Het gebruik van andere ademgassen zoals NITROX en TRIMIX is lastiger daar niet ieder vulstation er goed voor uitgerust is.

Duikvakantie

Op donderdag 21 juli zijn Jurriaan, Johny en ondergetekende met de auto vertrokken naar Zuid Frankrijk. Bestemming was de Kontiki duik-camping direct aan het strand van de Middellandse Zee. Deze bestemming werd bereikt door in één ruk van Oosterhout naar St Tropez te rijden.

Vanwege het flinke arsenaal aan dubbelsets en stages ontkwamen we er echter niet aan om een aanhang wagen mee te nemen, waar het merendeel van de uitrusting in vervoerd werd. Helaas werden de dubbelsets de aanhangwagen bijna fataal, waardoor de zwaardere spullen toch weer in de auto moesten.

Ons inleidende bezoek aan de duikschool ter plaatse viel niet zo heel goed. De eigenaar liet ons weten dat technische duiken op de geplande wrakken niet noodzakelijk waren en dat je heel goed weg kon komen met “standaard” NITROX mengsels op die dieptes. Dit schoot i.e.i. een beetje in het verkeerde keelgat omdat we zelf andere gassen in gedachten hadden om diverse duiken te maken.

Achteraf konden we het inleidende verhaal van de eigenaar relativeren vanwege het feit dat het in Frankrijk normaal schijnt te zijn dat je niet zonder meer een technische duik naar bepaalde dieptes maakt. Een duik naar grotere dieptes op perslucht is daar heel normaal.
De duiken zelf waren echter perfect. Zo hebben we hele mooie duiken op de Rubys, Togo en Traffic gemaakt. Duiken naar de Donator stonden eigenlijk ook op het programma, maar vanwege tijdgebrek hebben we deze helaas niet kunnen maken.

Een punt tijdens de duiken was dat deze allemaal binnen het uur gemaakt dienden te worden. Het maakte hierbij niet uit of je naar 40 of 60 meter diepte ging duiken, na een uur was je weer boven. Dit vereiste natuurlijk wel dat je de bodem- en decotijden zodanig moest plannen dat je binnen het uur weer boven was.

Schitterend wrak is bijvoorbeeld de SS Togo. Deze boot was van origine een Italiaan uit 1882 en is tijdens de eerste wereldoorlog op 12 mei 1918 met een torpedo tot zinken gebracht. Uiteindelijk is deze boot in twee delen op de zeebodem terecht gekomen. Het eerste deel ligt schuin tegen een helling en is te vinden op dieptes van 45 meter tot 60 meter. Het tweede deel lig op ongeveer 65 meter diepte.

Per RIB werden we afgezet bij de wrakken zoals de SS Togo. Nette koprol achterover met stage en al te water en vervolgens via de (anker)lijn afdalen naar het wrak.

Tijdens de afdaling bij SS Togo eerst via de (anker)lijn naar beneden. Op een diepte van 45 meter kwam het wrak in zicht. Schitterend begroeid met koralen en grote scholen vis die daar op je lagen te wachten. Vanaf het bevestigingspunt langzaam verder afgedaald tot een diepte van ongeveer 60 meter waarbij je redelijk dicht bij de kiel in het zand terecht komt.

Helaas, de geplande bodemtijd van ongeveer 20 minuten met gemiddelde diepte van 52 meter was al snel voorbij. Zeker als je onder het genot van een trimix mengsel het wrak met heldere ogen kunt bekijken, zou je er wel wat langer willen blijven. Plan is plan en via de lijn de geplande stops gemaakt om uiteindelijk binnen het uur weer aanboord van de RIB te zitten.

Een ander mooi voorbeeld van een schitterend wrak is Le Traffic. Dit is een relatief onbekend wrak maar niet minder mooi dan de SS Togo. In tegenstelling tot de illustere Togo is Le Traffic eigenlijk een veel mooier wrak om te bezoeken. Daarnaast liegen zijn afmetingen er ook niet om.

Le Traffic hebben we de dag na de SS Togo bezocht. Wederom met een nette rol achterover te water en vervolgens via de ankerlijn dalen naar het wrak. Vanwege de stroming werd de lijn tijdens de afdaling niet losgelaten en hier en daar moest je jezelf zelfs naar beneden trekken.

Pas op een diepte van 50 meter kwamen we bij het einde van de ankerlijn waarna we rustig over het wrak konden zwemmen. Het zicht op het wrak was perfect, maar op die diepte is het toch wel wenselijk om een lamp bij de hand te hebben. Zeker omdat je hiermee de enorme kleurenpracht van het wrak en zijn bewoners hiermee goed naar voren brengt.

Het wrak is werkelijk adembenemend en staat vol met schitterende koralen die je in vele bonte kleuren kunt zien. Vele vissen verschillend van groot tot klein bevolken het schip en murenes zijn er ook volop te vinden. De koralen zijn niet alleen op de dekken te vinden, maar ze waaieren ook uit vanaf de reusachtige romp het blauw in.

Een duik op Le Traffic is een hele mooie duik om met een normoxic trimix mengsel te maken omdat de diverse delen van het wrak op 60 meter diepte liggen. Met een vleugje helium in het ademgas kun je het enorme schouwspel met heldere ogen aanschouwen zonder dat de stikstof roet in het eten gooit.

Tot slot

Helaas ontkom je bij de diepere duiken eigenlijk niet aan een dubbel-12 met droogpak. Het nadeel van een droogpak is dat Frankrijk in juli hier eigenlijk te warm voor is. Zeker als je nog een tijdje met het droogpak aan op de RIB moet zitten.

Achteraf gezien, was het beter geweest om de betreffende vakantie te boeken voor september vanwege het feit dat het dan minder warm is. De watertemperatuur is omstreeks die tijd nog prima en het is dan ook beter vertoeven in het droogpak.

Desalniettemin was de duikvakantie te Frankrijk op wrakken zoals SS Togo en Le Traffic een groot succes. Zeker met Johny als goede kok hebben we een schitterende vakantie gehad met spectaculaire duiken om naar terug te kijken!

Marco